De Nederlandse woningvoorraad wordt in rap tempo verduurzaamd. Dagelijks worden woningen voorzien van isolatie en duurzame installaties om de klimaatdoelen in 2050 te kunnen bereiken. Woningcorporaties vormen daarin geen uitzondering. Sterker nog, zij worden door velen gezien als de ‘motor’ voor verduurzaming van ons vastgoed. Zij hebben daarbij niet alleen oog voor de klimaatdoelen, maar willen ook dat wonen comfortabel én betaalbaar blijft voor haar huurders.
Het komt helaas wel eens voor dat een verduurzaming leidt tot (meer) comfortproblemen in de woning. Terwijl bij bewoners en corporatie vooraf de verwachting was dat woningen juist comfortabeler worden (en vaak ook energiezuiniger). En dat leidt tot klachten en ontevredenheid. Maar renoveren blijft mensenwerk, waarbij fouten in ontwerp of uitvoering kunnen worden gemaakt. Ook vraagt de toepassing van duurzame - maar voor bewoners vaak complexe - installaties om een juist gebruik en voorlichting daarin. Het is zaak om op zoek te gaan naar de oorzaken en oplossingen voor de problemen, zodat het vooraf beoogde en beloofde verbeterde wooncomfort alsnog wordt bereikt.
Woningcorporatie ZOwonen uit Sittard heeft recent een aantal galerijflats in Beek gerenoveerd. Het betrof een ambitieus project voor deze volgens het Neduco bouwsysteem gebouwde woningen. De schil is hoogwaardig geïsoleerd, het ventilatiesysteem is aangepakt en de woningen zijn gasloos gemaakt. Maar sinds de oplevering ervaren bewoners diverse comfortklachten. De corporatie en betrokken bouwpartners hebben diverse pogingen ondernomen om de situatie te verbeteren, maar dat heeft nog niet geleid tot de gewenste structurele oplossing.
BouwhulpGroep is daarom gevraagd om als onafhankelijk bureau onderzoek uit te voeren naar de oorzaak en aanpak van deze comfortklachten. Aan de hand van een klachteninventarisatie is door ons een probleemanalyse opgesteld. Hiermee hebben we gezamenlijk met corporatie en bouwpartners de aard en oorzaak van de klachten kunnen vaststellen. Vervolgens is door ons een advies in de vorm van een plan van aanpak opgesteld, waarin voor verschillende onderdelen maatregelen zijn benoemd die de klachten moeten gaan verhelpen. Hiermee heeft de corporatie de bouwstenen in handen om de problemen definitief op te lossen. Wat uiteindelijk moet leiden tot het gewenste resultaat: tevreden bewoners in een duurzame en comfortabele woning!
Het komt helaas wel eens voor dat een verduurzaming leidt tot (meer) comfortproblemen in de woning. Terwijl bij bewoners en corporatie vooraf de verwachting was dat woningen juist comfortabeler worden (en vaak ook energiezuiniger). En dat leidt tot klachten en ontevredenheid. Maar renoveren blijft mensenwerk, waarbij fouten in ontwerp of uitvoering kunnen worden gemaakt. Ook vraagt de toepassing van duurzame - maar voor bewoners vaak complexe - installaties om een juist gebruik en voorlichting daarin. Het is zaak om op zoek te gaan naar de oorzaken en oplossingen voor de problemen, zodat het vooraf beoogde en beloofde verbeterde wooncomfort alsnog wordt bereikt.
Woningcorporatie ZOwonen uit Sittard heeft recent een aantal galerijflats in Beek gerenoveerd. Het betrof een ambitieus project voor deze volgens het Neduco bouwsysteem gebouwde woningen. De schil is hoogwaardig geïsoleerd, het ventilatiesysteem is aangepakt en de woningen zijn gasloos gemaakt. Maar sinds de oplevering ervaren bewoners diverse comfortklachten. De corporatie en betrokken bouwpartners hebben diverse pogingen ondernomen om de situatie te verbeteren, maar dat heeft nog niet geleid tot de gewenste structurele oplossing.
BouwhulpGroep is daarom gevraagd om als onafhankelijk bureau onderzoek uit te voeren naar de oorzaak en aanpak van deze comfortklachten. Aan de hand van een klachteninventarisatie is door ons een probleemanalyse opgesteld. Hiermee hebben we gezamenlijk met corporatie en bouwpartners de aard en oorzaak van de klachten kunnen vaststellen. Vervolgens is door ons een advies in de vorm van een plan van aanpak opgesteld, waarin voor verschillende onderdelen maatregelen zijn benoemd die de klachten moeten gaan verhelpen. Hiermee heeft de corporatie de bouwstenen in handen om de problemen definitief op te lossen. Wat uiteindelijk moet leiden tot het gewenste resultaat: tevreden bewoners in een duurzame en comfortabele woning!