In 2016 is onze collega Haico van Nunen aangesteld als lector duurzame renovatie aan Hogeschool Rotterdam. Een lectoraat is bedoeld om het vak te vernieuwen, nieuwe kennis te ontwikkelen en deze kennis verder te brengen in het onderwijs zodat de praktijk er uiteindelijk weer van leert. En op het gebied van duurzaam renoveren is er nog veel te leren en te ontwikkelen. De energietransitie moet nog goed op stoom komen en gaat de komende 30 jaar door, dus hier ligt een grote kennisbehoefte te wachten. Daarom is de aanstelling verlengd en gaan we de komende vier jaar door met duurzaam renoveren als onderscheidend thema binnen Hogeschool Rotterdam.
Haico is namens BouwhulpGroep betrokken bij het opzetten van onderzoek naar de opschaling van renovatie. Daarbij staat de componentenaanpak centraal. In de projecten van BouwhulpGroep biedt Component Renovatie ons handvatten voor versnelling van de verduurzaming. Binnen Hogeschool Rotterdam stelt het ons in staat om de opgave behapbaar te maken. Een belangrijk kenmerk van renoveren is dat het een multidisciplinaire aanpak vergt. Je bent niet alleen met techniek bezig, maar ook met het financiële, sociale, maatschappelijk en organisatorische opgaves. Dit vergt veel van de professional van de toekomst. Middels colleges, opdrachten en het afstuderen komen al deze aspecten binnen het onderwijs aan bod. Daarmee wordt studenten en docenten renovatiekennis bijgebracht. Voor de komend periode ligt de blik vooruit: hoe kunnen we samen met belangrijke partijen in de Rotterdamse Regio het verduurzamingsproces inrichten, zodat de maatregelen ook worden toegepast?
Haico is namens BouwhulpGroep betrokken bij het opzetten van onderzoek naar de opschaling van renovatie. Daarbij staat de componentenaanpak centraal. In de projecten van BouwhulpGroep biedt Component Renovatie ons handvatten voor versnelling van de verduurzaming. Binnen Hogeschool Rotterdam stelt het ons in staat om de opgave behapbaar te maken. Een belangrijk kenmerk van renoveren is dat het een multidisciplinaire aanpak vergt. Je bent niet alleen met techniek bezig, maar ook met het financiële, sociale, maatschappelijk en organisatorische opgaves. Dit vergt veel van de professional van de toekomst. Middels colleges, opdrachten en het afstuderen komen al deze aspecten binnen het onderwijs aan bod. Daarmee wordt studenten en docenten renovatiekennis bijgebracht. Voor de komend periode ligt de blik vooruit: hoe kunnen we samen met belangrijke partijen in de Rotterdamse Regio het verduurzamingsproces inrichten, zodat de maatregelen ook worden toegepast?