Namens BouwhulpGroep is Dr. ir. Haico van Nunen verbonden als lector Duurzame Renovatie aan Hogeschool Rotterdam. De opgave waar aan gewerkt wordt: de opschaling van duurzame renovatie, gericht op Rotterdam maar met een blik op heel Nederland. Deze positie biedt de mogelijkheid om op een bredere schaal naar de renovatie opgave te kijken en daar meer partijen bij te betrekken. Zo zijn ze bezig met docent-onderzoekers om de mogelijkheden van component renovatie beter in kaart te brengen. Een onderzoeker is de potentie van daken nader aan het onderzoeken. Vraagstukken hierbij zijn bijvoorbeeld de uitgangskwaliteiten van daken en wat er moet gebeuren om daken te vernieuwen. Een ander gebruik van daken (bijvoorbeeld groen daken) wordt hier in meegenomen. Een andere docent is bezig om te kijken hoe de Rotterdamse woningmarkt zich leent voor een aanpak in componenten, maar dan gericht op de gevel. Beiden hebben rond de zomer hun inventarisatie gereed en kunnen vervolgens met studenten en bedrijven de volgende stap zetten.
Onderzoek aan een hogeschool is altijd praktijkgericht onderzoek. In het verleden is de aandacht voor renovatie binnen de opleiding onderbelicht gebleven. Daar gaan we nu in korte tijd een inhaalslag in plegen. Hiervoor hebben we het afstudeeratelier ‘de 8 van de renovatie expert’ ingericht. De ontwikkelvragen rondom de energietransitie van woningcorporaties Havensteder, Vestia, Woonstad Rotterdam, Staedion en de gemeente Rotterdam hebben we gebundeld. Zes studenten zitten ieder vier dagen in de week bij hun opdrachtgever en werken daar aan hun afstudeeropgave, en op maandag komen ze gezamenlijk terug bij het Kenniscentrum Duurzame Havenstad. Daar wisselen ze ervaringen uit, presenteren ze aan elkaar en worden ze bijgespijkerd op onderwerpen die nog niet bekend (genoeg) zijn.
Deze vorm levert de studenten meer samenhang in het onderzoek, de opdrachtgevers krijgen meer onderzoeksresultaten te zien, en als onderzoek- en onderwijsinstelling krijgen we feedback over wat de toekomstige student zou moeten weten. Dit kan dan vervolgens in het curriculum worden aangevuld. Vandaar ‘de acht’ in de titel: net als in de beleidsachtbaan die woningcorporaties veelvuldig gebruiken laten we de kennis terug stromen in het onderwijs.
Onderzoek aan een hogeschool is altijd praktijkgericht onderzoek. In het verleden is de aandacht voor renovatie binnen de opleiding onderbelicht gebleven. Daar gaan we nu in korte tijd een inhaalslag in plegen. Hiervoor hebben we het afstudeeratelier ‘de 8 van de renovatie expert’ ingericht. De ontwikkelvragen rondom de energietransitie van woningcorporaties Havensteder, Vestia, Woonstad Rotterdam, Staedion en de gemeente Rotterdam hebben we gebundeld. Zes studenten zitten ieder vier dagen in de week bij hun opdrachtgever en werken daar aan hun afstudeeropgave, en op maandag komen ze gezamenlijk terug bij het Kenniscentrum Duurzame Havenstad. Daar wisselen ze ervaringen uit, presenteren ze aan elkaar en worden ze bijgespijkerd op onderwerpen die nog niet bekend (genoeg) zijn.
Deze vorm levert de studenten meer samenhang in het onderzoek, de opdrachtgevers krijgen meer onderzoeksresultaten te zien, en als onderzoek- en onderwijsinstelling krijgen we feedback over wat de toekomstige student zou moeten weten. Dit kan dan vervolgens in het curriculum worden aangevuld. Vandaar ‘de acht’ in de titel: net als in de beleidsachtbaan die woningcorporaties veelvuldig gebruiken laten we de kennis terug stromen in het onderwijs.