Met gezamenlijk ruim 120 jaar aan ervaring in de bestaande woningbouw bundelen Woonbedrijf, De Loods en BouwhulpGroep de krachten om op basis van archetype de verduurzamingsopgave aan te vliegen. In plaats van iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden wordt op basis van referenties en best-practice een menukaart ontwikkeld, waarmee het archetype EGW’60 (eengezinswoning uit de jaren ’60) duurzaam gerenoveerd kan worden en een toekomstbestendige wijk gerealiseerd kan worden.
Woonbedrijf heeft de afgelopen jaren voornamelijk vooroorlogse woningen en vroeg naoorlogse woningen gerenoveerd. De opgave voor de komende jaren zijn de jaren ’60 eengezinswoning, met in het achterhoofd de wens voor tempo vanuit het klimaatakkoord. De technische en sociale opgave kent in deze buurten veel gelijkenissen. In combinatie met de ambities op duurzaamheid en de differentiatie van het woningbezit is er behoefte aan een nieuwe vorm van samenwerken. Dus geen losse projecten meer waar steeds een net iets andere vraag wordt gesteld en waar telkens voor een net iets andere oplossing wordt gekozen, maar een werkwijze waarbij het leereffect maximaal wordt benut op basis van de aanwezige schaal van het archetype. Met als resultaat een opschaling van producten en een afname aan investeringskosten.
Met deze visie ontwikkelen Woonbedrijf, De Loods en BouwhulpGroep gezamenlijk een menukaart gebaseerd op het archetype. Deze menukaart wordt gevuld met oplossingen voor de woningen en de buurt. Per buurt/complex kan uit de menukaart ‘geshopt’ worden om invulling te geven aan de plannen. Daarnaast blijft er natuurlijk altijd ruimte voor de toevoeging van nieuwe oplossingen en het optimaliseren van bestaande oplossingen.
Woonbedrijf heeft de afgelopen jaren voornamelijk vooroorlogse woningen en vroeg naoorlogse woningen gerenoveerd. De opgave voor de komende jaren zijn de jaren ’60 eengezinswoning, met in het achterhoofd de wens voor tempo vanuit het klimaatakkoord. De technische en sociale opgave kent in deze buurten veel gelijkenissen. In combinatie met de ambities op duurzaamheid en de differentiatie van het woningbezit is er behoefte aan een nieuwe vorm van samenwerken. Dus geen losse projecten meer waar steeds een net iets andere vraag wordt gesteld en waar telkens voor een net iets andere oplossing wordt gekozen, maar een werkwijze waarbij het leereffect maximaal wordt benut op basis van de aanwezige schaal van het archetype. Met als resultaat een opschaling van producten en een afname aan investeringskosten.
Met deze visie ontwikkelen Woonbedrijf, De Loods en BouwhulpGroep gezamenlijk een menukaart gebaseerd op het archetype. Deze menukaart wordt gevuld met oplossingen voor de woningen en de buurt. Per buurt/complex kan uit de menukaart ‘geshopt’ worden om invulling te geven aan de plannen. Daarnaast blijft er natuurlijk altijd ruimte voor de toevoeging van nieuwe oplossingen en het optimaliseren van bestaande oplossingen.