Het renoveren van woningen begint niet met een blanco ontwerpvel waar alles nog mogelijk is, maar begint altijd bij de bestaande woningen en nog belangrijker: met de bestaande bewoners. Reden genoeg om goed naar hen te luisteren. Zij zijn het namelijk die in het huis moeten wonen en deze goed moeten kunnen gebruiken.
Grote diversiteit
Al ruim veertig jaar ondersteunt de BouwhulpGroep bewoners en woningeigenaren bij het verbeteren van de kwaliteit van woningen. In al die jaren zijn heel wat Nederlandse wijken bezocht. Hoe verschillend de bewoners en woningen ook zijn, toch blijft het leuk om te zien dat bepaalde zaken overal ongeveer wel hetzelfde zijn. Senioren die al heel hun leven in dezelfde woning wonen naast starters die net de sleutel hebben gekregen. Mensen die alles netjes bijhouden en de huurwoning echt zien als hun eigen woning en mensen die vinden dat de 'woningbouw alles mag oplossen'. Woningen die helemaal vol staan met spullen en woningen waarbij de bewoners het 'less is more'-principe volgen. Voortuinen met de meest kleurrijke bloemen en voortuinen helemaal bestraat met betontegels. Bewoners met als huisdier een reptiel in een terrarium en bewoners met kleine schoothondjes die je in je kuit bijten als je klaar bent met de opname en net wilt vertrekken. De diversiteit is groot en juist dat maakt het doen van woningopnames zo leuk!
Goede start
Voor ons is een woningopname niet alleen kijken naar de bouwtechnische kwaliteit van de bestaande woning. Belangrijker nog is te luisteren naar de bewoners en hoe zij de woning en de wijk ervaren. Zij kennen hun woning (en de bijbehorende problemen) het beste. Zij weten het beste wat er in de wijk leeft en wat de verbeterpunten voor de leefbaarheid zijn. Zij zijn de aangewezen expert. Soms horen we, vooral in de oudere arbeiderswijken, mooie verhalen over vroeger. Hoe bewoners er zijn opgegroeid en tot de dag van vandaag nog steeds wonen. De geschiedenis van de wijk komt zo weer tot leven. Aan ons de taak om met de input van de bewoners een goede start te maken om de woningen en ook de wijk weer een mooie toekomst te geven.
Huisregels en gastvrijheid
Voor een woningopname hebben wij als bureau een aantal huisregels opgesteld. Zorg dat je jezelf kunt legitimeren. Wees beleefd, vriendelijk en respectvol. Leg goed uit wie je bent en wat je komt doen. Laat een visitekaartje achter, zodat bewoners later ook nog weten wie er langs is geweest. Ben altijd eerlijk maar loop niet op de zaken vooruit, aangezien dit vaak een eigen leven gaat leiden onder de bewoners. Doe alleen een opname in een bewoonde woning als de (meerderjarige) bewoner (of gemachtigde) zelf ook thuis is. Vraag altijd toestemming om foto’s te maken die van belang zijn voor de opgave. En zorg dat je schone sokken zonder gaten aan hebt, mocht de bewoner je vragen je schoenen tijdens de opname uit te doen! Een kleine moeite om zo het tapijt schoon te houden. Bewoners zijn gastvrij. Vaak wordt koffie aangeboden tijdens een opname en dat is best prettig. Zeker na een lange reistijd. Even een moment om aan tafel te zitten en te luisteren naar hun verhalen. Wij zijn immers vaak de eerste mensen die over de vloer komen met betrekking tot de verduurzamingsopgave en de feedback die zij ons geven is zeer waardevol. Tijd en aandacht geven aan de bewoner is niet meer dan normaal. Onze oprichters zouden het niet anders gewild hebben!
Grote diversiteit
Al ruim veertig jaar ondersteunt de BouwhulpGroep bewoners en woningeigenaren bij het verbeteren van de kwaliteit van woningen. In al die jaren zijn heel wat Nederlandse wijken bezocht. Hoe verschillend de bewoners en woningen ook zijn, toch blijft het leuk om te zien dat bepaalde zaken overal ongeveer wel hetzelfde zijn. Senioren die al heel hun leven in dezelfde woning wonen naast starters die net de sleutel hebben gekregen. Mensen die alles netjes bijhouden en de huurwoning echt zien als hun eigen woning en mensen die vinden dat de 'woningbouw alles mag oplossen'. Woningen die helemaal vol staan met spullen en woningen waarbij de bewoners het 'less is more'-principe volgen. Voortuinen met de meest kleurrijke bloemen en voortuinen helemaal bestraat met betontegels. Bewoners met als huisdier een reptiel in een terrarium en bewoners met kleine schoothondjes die je in je kuit bijten als je klaar bent met de opname en net wilt vertrekken. De diversiteit is groot en juist dat maakt het doen van woningopnames zo leuk!
Goede start
Voor ons is een woningopname niet alleen kijken naar de bouwtechnische kwaliteit van de bestaande woning. Belangrijker nog is te luisteren naar de bewoners en hoe zij de woning en de wijk ervaren. Zij kennen hun woning (en de bijbehorende problemen) het beste. Zij weten het beste wat er in de wijk leeft en wat de verbeterpunten voor de leefbaarheid zijn. Zij zijn de aangewezen expert. Soms horen we, vooral in de oudere arbeiderswijken, mooie verhalen over vroeger. Hoe bewoners er zijn opgegroeid en tot de dag van vandaag nog steeds wonen. De geschiedenis van de wijk komt zo weer tot leven. Aan ons de taak om met de input van de bewoners een goede start te maken om de woningen en ook de wijk weer een mooie toekomst te geven.
Huisregels en gastvrijheid
Voor een woningopname hebben wij als bureau een aantal huisregels opgesteld. Zorg dat je jezelf kunt legitimeren. Wees beleefd, vriendelijk en respectvol. Leg goed uit wie je bent en wat je komt doen. Laat een visitekaartje achter, zodat bewoners later ook nog weten wie er langs is geweest. Ben altijd eerlijk maar loop niet op de zaken vooruit, aangezien dit vaak een eigen leven gaat leiden onder de bewoners. Doe alleen een opname in een bewoonde woning als de (meerderjarige) bewoner (of gemachtigde) zelf ook thuis is. Vraag altijd toestemming om foto’s te maken die van belang zijn voor de opgave. En zorg dat je schone sokken zonder gaten aan hebt, mocht de bewoner je vragen je schoenen tijdens de opname uit te doen! Een kleine moeite om zo het tapijt schoon te houden. Bewoners zijn gastvrij. Vaak wordt koffie aangeboden tijdens een opname en dat is best prettig. Zeker na een lange reistijd. Even een moment om aan tafel te zitten en te luisteren naar hun verhalen. Wij zijn immers vaak de eerste mensen die over de vloer komen met betrekking tot de verduurzamingsopgave en de feedback die zij ons geven is zeer waardevol. Tijd en aandacht geven aan de bewoner is niet meer dan normaal. Onze oprichters zouden het niet anders gewild hebben!