Iedere woningcorporatie in Nederland is druk met één van de grootste volkshuisvestelijke opgaven ooit: het verduurzamen van hun woningvoorraad met als einddoel CO2 neutraal wonen in 2050. Een opgave waarbij we de betaalbaarheid én woonkwaliteit voor de doelgroepen met de kleinere portemonnee niet uit het oog mogen verliezen. Met behulp van routekaarten wordt op strategisch niveau hard gewerkt aan deze opgave. Zo ook door Casade uit Waalwijk: zij hebben een routekaart opgezet, die is gebaseerd op een ordening van de woningvoorraad in zes groepen naar type en bouwperiode. Maar deze kaart gaat uit van gemiddelde woningen met gemiddelde eigenschappen en gemiddelde (energetische) kwaliteiten. Dit is weliswaar voldoende om op woninggroepniveau inzicht te krijgen in het benodigde budget. Maar dit kan niet 1-op-1 worden ingezet om te sturen op een specifiek complex of de verduurzamingsopgave in de tijd. Want de gemiddelde woning bestaat in werkelijkheid helemaal niet. Samen met BouwhulpGroep en Innax heeft Casade een verfijning van de routekaart gemaakt, waarbij niet de woning maar de component centraal is komen te staan.
Door de component centraal te stellen, kan de verfijning van een routekaart worden ingezet op het schaalniveau tussen woninggroep en complex. Met een component kunnen de ingreep en de bijbehorende kosten worden bepaald om vervolgens aan te geven waar en wanneer dit voorkomt. We zijn daarom binnen een woninggroep op zoek gegaan naar overeenkomsten op het niveau van de component (dak, gevel, vloer en installaties). We noemen dit componentfamilies. Deze worden gebaseerd op verschijningsvorm en aanwezige kwaliteiten. Deze manier van ordenen maakt duidelijk welke (onderdelen van) woningen vergelijkbaar zijn, zodat op het niveau van de component een herhaalbare aanpak kan worden ontwikkeld en toegepast. De ordening maakt ook duidelijk in welke omvang een bepaalde componentfamilie voorkomt. Met deze informatie is per componentfamilie de uitgangssituatie voor verduurzaming vastgelegd, om deze vervolgens te concretiseren in omvang (aantallen), programma (maatregelen), moment (tijd) en budget (geld). Bovenstaande werkwijze heeft geleid tot een verfijning van de huidige routekaart. Hiermee heeft Casade een verbeterd instrument in handen, waarmee met meer zekerheid is te sturen op de verduurzamingsopgave in de tijd.
Lees ook ons eerdere nieuwsbericht:
https://www.bouwhulp.nl/actueel/tussen-wens-en-werkelijkheid
Door de component centraal te stellen, kan de verfijning van een routekaart worden ingezet op het schaalniveau tussen woninggroep en complex. Met een component kunnen de ingreep en de bijbehorende kosten worden bepaald om vervolgens aan te geven waar en wanneer dit voorkomt. We zijn daarom binnen een woninggroep op zoek gegaan naar overeenkomsten op het niveau van de component (dak, gevel, vloer en installaties). We noemen dit componentfamilies. Deze worden gebaseerd op verschijningsvorm en aanwezige kwaliteiten. Deze manier van ordenen maakt duidelijk welke (onderdelen van) woningen vergelijkbaar zijn, zodat op het niveau van de component een herhaalbare aanpak kan worden ontwikkeld en toegepast. De ordening maakt ook duidelijk in welke omvang een bepaalde componentfamilie voorkomt. Met deze informatie is per componentfamilie de uitgangssituatie voor verduurzaming vastgelegd, om deze vervolgens te concretiseren in omvang (aantallen), programma (maatregelen), moment (tijd) en budget (geld). Bovenstaande werkwijze heeft geleid tot een verfijning van de huidige routekaart. Hiermee heeft Casade een verbeterd instrument in handen, waarmee met meer zekerheid is te sturen op de verduurzamingsopgave in de tijd.
Lees ook ons eerdere nieuwsbericht:
https://www.bouwhulp.nl/actueel/tussen-wens-en-werkelijkheid