In ruim een jaar tijd heeft de Drentse woningcorporatie Woonconcept onder begeleiding van BouwhulpGroep de opbouw van haar totale woningvoorraad in kaart gebracht. En is 25% van de voorraad op een andere wijze geordend door een portfolio analyse uit te voeren op component niveau. Vervolgens is op basis van deze (her)ordening een Woonconcept menukaart ontwikkeld met daarop veertien concepten op componentniveau, welke een bijdrage moeten leveren aan het verwezenlijken van de ambities uit het Woonconcept duurzaamheidsprogramma. Hiermee is een eerste stap gezet in de vraagontwikkeling passend bij een projectoverstijgende aanpak van de voorraad. En daarmee is nu het moment aangebroken om de stap te zetten van het ‘denken’ naar het ‘doen’. De zoektocht naar (regionale) ondernemers met een breed, duurzaam en herhaalbaar aanbod kan worden gestart. Want ondanks hoe goed de prijs, kwaliteit en schaalbaarheid van de beoogde technische oplossingen ook zijn, uiteindelijk blijven het de (vak)mensen die het verschil maken in de buurt. De eerste stap hierin was het organiseren van een roadshow. Samen met Woonconcept hebben we kennis en ervaringen opgehaald bij collega corporaties, die op één of meerdere vlakken ervaring hebben opgedaan in het verkennen van een andere aanvliegroute dan de traditionele, projectmatige aanpak.
Tijdens de roadshow zijn drie gerealiseerde dakrenovaties de revue gepasseerd. De onderlinge renovaties verschillen niet qua productkwaliteit (de te bereiken prestatie was een dak van nieuwbouwkwaliteit), maar het proces waarop deze tot stand zijn gekomen wel. Van een vraaggestuurde aanpak in de serie van één tot een stapsgewijze aanpak binnen een projectoverstijgende benadering. En omdat deze processen van elkaar afweken, waren er ook verschillen terug te zien in de wijze van samenwerken tussen opdrachtgever en marktpartijen. De roadshow heeft boeiende inzichten opgeleverd voor Woonconcept. Nu wordt onderzocht welke aanpak het beste past bij de verwezenlijking van de doelen van de organisatie. Sterker nog, de drie besproken vormen kunnen ook naast elkaar worden toegepast. Want ze hebben namelijk een belangrijke overeenkomst en dat is ‘Component Renovatie’, met de component als drager van informatie, prestaties en kwaliteit.
Tijdens de roadshow zijn drie gerealiseerde dakrenovaties de revue gepasseerd. De onderlinge renovaties verschillen niet qua productkwaliteit (de te bereiken prestatie was een dak van nieuwbouwkwaliteit), maar het proces waarop deze tot stand zijn gekomen wel. Van een vraaggestuurde aanpak in de serie van één tot een stapsgewijze aanpak binnen een projectoverstijgende benadering. En omdat deze processen van elkaar afweken, waren er ook verschillen terug te zien in de wijze van samenwerken tussen opdrachtgever en marktpartijen. De roadshow heeft boeiende inzichten opgeleverd voor Woonconcept. Nu wordt onderzocht welke aanpak het beste past bij de verwezenlijking van de doelen van de organisatie. Sterker nog, de drie besproken vormen kunnen ook naast elkaar worden toegepast. Want ze hebben namelijk een belangrijke overeenkomst en dat is ‘Component Renovatie’, met de component als drager van informatie, prestaties en kwaliteit.